Vitsebsk: does only Lukashenka’s electoral program deserve front pages?

2010 2010-12-01T18:49:33+0200 1970-01-01T03:00:00+0300 en The Human Rights Center “Viasna” The Human Rights Center “Viasna”
The Human Rights Center “Viasna”

The state-owned newspaper Vitsebski Rabochy seems to know nothing about the fact that all presidential candidates must have equal conditions for canvassing.

According to an appropriate decision of the Central Election Commission, this newspaper is charged with the publication of the electoral programs of presidential candidates.

The electoral program of Aliaksandr Lukashenka was published first and occupied the whole front page of the newspaper issue for 27 November 2010. There’s also a large photo of Lukashenka.

The next issue presented to the readers the electoral programs of some of the other candidates: Yaraslau Ramanchuk and Dzmitry Us. The both programs were printed in one page (of course, it is not the front cover).

Moreover, when Aliaksei Haurutsikau, a proxy of one more candidate, Mikalai Statkevich, came to the editorial office of the newspaper with the electoral program, he was warned that it wouldn’t be published in the front cover. ‘It means that Vitsebski Rabochy gives us reasons to complain to the Central Election Commission, as all candidates must have equal rights,’ commented Mr. Haurutsikau.

Human Rights Defenders for Free Elections

In the photo: the electoral program of Lukashenka in the front page (on the left) and the electoral programs of Yaraslau Ramanchuk and Dzmitry Us in the second page (on the right).

слухаць Радыё рацыя Міжнародная федэрацыя правоў чалавека Беларуская Інтэрнэт-Бібліятэка КАМУНІКАТ Грамадзкі вэб-архіў ВЫТОКІ Антидискриминационный центр АДЦ 'Мемориал' Беларускі Праўны Партал Межрегиональная правозащитная группа - Воронеж/Черноземье
Московская Хельсинкская группа
Молодежное Правозащитное Движение
amnesty international