
  
 
 

 
 

BELARUS 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 1 

BELARUS 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
While the Belarusian government has promoted the use of the internet for economic 
purposes, the impact of the new medium in the political sphere remains limited. The 
authorities impose severe restrictions on all news outlets, and the security services have 
increasingly attempted to introduce various internet surveillance technologies. A 
presidential decree signed in February 2010 and subsequent regulations provide a legal basis 
for extensive censorship and monitoring of the internet. The government’s desire to 
suppress the free flow of information became even more evident during, and immediately 
following, the December 2010 presidential election. The authorities blocked international 
connections to the SMPT port 465 and HTTPS port 443, preventing users from securely 
posting content on social media sites like Facebook, and sending secure messages through 
Gmail. In addition, the government created fake mirror websites to divert users from 
accessing independent news sources, and launched distributed denial-of-service (DDoS) 
attacks against the opposition sites. 

Recent years have seen an increase in internet use and mobile-telephone penetration 
in Belarus. Some 27 percent of the population uses the internet and 93 percent of the 
population uses mobile phones. However, state-imposed and other infrastructural 
restrictions significantly constrain Belarusians’ ability to fully access these technologies and 
related applications. Internet costs in Belarus are higher than in all neighboring countries. 
 
 
 

 2009 2011 
INTERNET FREEDOM  
STATUS 

n/a Not 
Free 

Obstacles to Access n/a 19 
Limits on Content n/a 23 
Violations of User Rights n/a 27 

Total n/a 69 
 

INTRODUCTION 

 

POPULATION: 9.5 million 
INTERNET PENETRATION: 27 percent 
WEB 2.0 APPLICATIONS BLOCKED:  Yes  
SUBSTANTIAL POLITICAL CENSORSHIP:  Yes 
BLOGGERS/ONLINE USERS ARRESTED: Yes 
PRESS FREEDOM STATUS: Not Free 



  
 
 

 
 

BELARUS 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 2 

 
 
 
Access to digital media has grown significantly since it was first made available to the public 
in 1993, but widespread poverty and poor infrastructure, particularly in rural and peripheral 
areas, remain barriers to access. According to the 2009 figures by the International 
Telecommunications Unions, there were 2.6 million internet users in Belarus, for a 
penetration rate of 27 percent,1 although some local sources put that number at 3.7 million 
as of May 2010.2 The majority of users are young people, with those aged 15–24 making up 
37.2 percent and those aged 25–34 accounting for 28 percent. Just 3.5 percent of Belarusian 
users are aged 55 and over.3 In December 2010, more than 49 percent of users reported 
having broadband access, while 18.7 percent reported using dial-up and 5.6 percent used 
mobile-phone connections.4 The key divide in levels of access is not so much between rural 
and urban populations—since some 70 percent of Belarusians live in urban areas—as 
between Minsk and other parts of the country. In Minsk there are 62 computers per 100 
households,5 compared with 40 per 100 households in the country as a whole.6

The cost of broadband access via DSL and cable is generally tied to volume, reflecting 
the pricing structure that Beltelecom, the state-owned telecommunications monopoly, uses 
when selling bandwidth to downstream internet-service providers (ISPs). This makes it 
expensive to download large items like music or movies, but for common activities like e-
mail and web browsing, the volume surcharges do not form a barrier for most users. 
Though unlimited internet access service was launched by Beltelecom in 2007, it is still 
rather expensive and is not widely available. 

 

Over 90 percent of users regularly access the internet at home, and 28 percent do so 
at work; only 4.5 percent regularly use the internet at school. Cybercafes are the least 
popular point of access, with just 3.66 percent using them often.7 There are currently 1,262 
public internet-access points in Belarus, all of which are provided by Beltelecom.8

                                                 
1 International Telecommunications Union (ITU), “ICT Statistics 2009— Internet,”

 As of the 

http://www.itu.int/ITU-
D/icteye/Indicators/Indicators.aspx#, accessed February 23, 2011. 
2 “В Беларуси более 470 тыс. пользователей широкополосного интернет-доступа” [There are more than 470 thousand 
broadband internet users in Belarus], It.tut.by, April 22, 2009, http://it.tut.by/news/94161.html. 
3 Mikhail Doroshevich,“Internet in Belarus, December 2010,” E-Belarus.org, February 4, 2011, 
 http://www.e-belarus.org/news/201102041.html. 
4 M. Doroshevich,.“Internet in Belarus, February 2010,” E-Belarus.org, April 5, 2010, ,  
http://www.e-belarus.org/news/201004051.html ; “Цифры ИТ – статистика в Беларуси” [IT figures - statistics for 
Belarus] , IT.tut.by, http://it.tut.by/numbers.html, accessed February 25, 2011. 
5 “На 100 столичных семей приходится 62 персональных компьютера” [62 personal computers for 100 households in 
the capital city], It.tut.by ,October 30, 2009, http://it.tut.by/news/92302.html.  
6“На 100 домашних хозяйств в Беларуси приходится 40 компьютеров” [40 personal computers for 100 households in 
Belarus], It.tut.by, March 25, 2010, http://it.tut.by/news/90590.html.  
7 Doroshevich, “Internet in Belarus, December 2010.”  
8 “Цифры ИТ – статистика в Беларуси” [IT figures–statistics for Belarus]  

OBSTACLES TO ACCESS 

http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Indicators/Indicators.aspx�
http://www.itu.int/ITU-D/icteye/Indicators/Indicators.aspx�
http://it.tut.by/news/94161.html�
http://www.e-belarus.org/news/201102041.html�
http://www.e-belarus.org/news/201004051.html�
http://it.tut.by/numbers.html�
http://it.tut.by/news/92302.html�
http://it.tut.by/news/90590.html�


  
 
 

 
 

BELARUS 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 3 

end of 2010, the country’s four mobile phone service providers had approximately nine 
million subscribers combined, for the total penetration rate of 93 percent.  

There is a high level of government involvement in the electronic communications 
sector, and there is no independent regulator, as the Ministry of Communications and 
Information Technology handles regulatory functions. Beltelecom maintains a monopoly on 
international data transfers, and the fees it charges local ISPs for bandwidth exceed by a 
factor of three the cost at which operators in neighboring Baltic countries can buy 
bandwidth; the ISPs must recoup this cost from customers, who resort to sharing 
connections through the creation of neighborhood-level local area networks (LANs).  

The Ministry of Communications and Information Technology has issued 180 licenses 
for secondary internet providers. However, only 35 active secondary ISPs currently operate 
in Belarus, and Beltelecom’s subsidiary Belpak remains the largest ISP. There are also four 
mobile-phone operators offering internet access.9 In 2009, ISPs were allowed to provide 
wireless broadband access; before that, only Beltelecom provided WiFi internet access. The 
company had already installed by that time over 210 access points. More than 130 of them 
were situated in Minsk, while others were in regional centers, and some were in district 
centers.10

Various Web 2.0 applications such as the social networking site Facebook, video-
sharing site YouTube, and microblogging service Twitter are slowly gaining in popularity. 
However, as of the end of 2010, less than five percent of internet users accessed Facebook 
regularly. Significantly more popular is the Russian social networking utility VKontakte, 
which is the third most accessed site in Belarus.

  

11

The State Center for Information Security, under the supervision of the president and 
initially a unit of the special security service (KGB), is a specialized body responsible for 
protecting state secrets. The center also manages the administration of the country’s top-
level domain (.by). For much of 2009, there were 20,000 domains in the .by zone. The 
price for an initial year’s registration is 130,000 Belarusian rubles (US$43), and continuation 
costs 95,000 rubles (US$32).

 During the December 2010 elections, the 
government temporarily disrupted access to social-networking applications and services such 
as Facebook, YouTube, and Gmail, in efforts to prevent citizens from sharing videos of 
protests, hinder their capacity to connect and organize, and impede the political opposition 
from sending secure emails to their supporters.  

12

According to regulations that followed Presidential Decree No. 60 of February 1, 
2010, all legal persons’ sites in the .by domain are now obliged to use Belarusian hosting 

 

                                                 
9 “Цифры ИТ – статистика в Беларуси” [IT figures–statistics for Belarus]  
10  Doroshevich, “Internet in Belarus, February 2010.”   
11 Alexa, “Top Sites in Belarus,” http://www.alexa.com/topsites/countries/BY, accessed February 22, 2011. 
12 “Цифры ИТ – статистика в Беларуси” [IT figures-statistics for Belarus.].  

http://www.alexa.com/topsites/countries/BY�


  
 
 

 
 

BELARUS 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 4 

services.13

 

 This rule does not apply to sites belonging to physical persons. However, a 
physical person’s site that is hosted on a national hosting provider, including internet 
resources providing free hosting, is subject to compulsory registration carried out by the 
ISP. Moreover, government officials have announced that submission of false registration 
information will bring legal repercussions. 

 
 
 
Presidential Decree No. 60 of 2010 introduced for the first time mechanisms by which ISPs 
are required to block access to restricted information, such as pornography or material that 
incites violence, when it is sought by users. Enforcement of the decree is overseen by the 
presidential administration’s Operational and Analytical Center (OAC).14 The presidential 
decrees on the internet and the OAC gave rise to debates on filtering and freedom of speech 
on the internet,15 but they also threatened to increase costs for ISPs, which must install 
filtering equipment and software. In June 2010, the Ministry of Telecommunications and 
the OAC issued a regulation that calls for the creation of two lists cataloging URLs of all 
websites that should be blocked; one list is open to the public, whereas the other list is 
accessible only by ISPs.16 As of the end of the year, the publicly accessible list did not 
contain any URLs.17

Presidential Decree No. 60 was only a prelude to suspected blocking and technical 
hijacking of independent and opposition websites that occurred on December 19, 2010 the 
date of presidential elections, and the following day. For example, the sites of the news 
outlets Charter97 and Belarus Partisan were temporarily inaccessible during the two day 
period. Internet users were also sporadically unable to access a host of international websites 
such as Facebook, LiveJournal, and YouTube. Deep-packet inspection, used in some 
countries such as China and Iran to monitor and filter unwanted content, has not been used 
so far. However, a capability for deep-packet inspection was included in Beltelecom’s 
tender call for broadband remote-access servers.  

  

                                                 
13 Decree of the Council of Ministers No. 644 of April 29, 2010, “On Some Questions of Improving Usage of the National 
Segment of the Global Internet Computer Network.” 
14 Decree of the President of Belarus No. 60 of February 1, 2010, available in Russian at 
http://www.mininform.gov.by/documentation; “Decree on Internet Limitations Prepared in Belarus (Text of the Document)”, 
Charter 97, December 14, 2009,  http://www.charter97.org/en/news/2009/12/14/24572/.  
15 “Положение о порядке взаимодействия операторов электросвязи с КГБ и ОАЦ утверждено указом №129 от 3 
марта 2010 года” [Regulations on electronic communications providers cooperation with the KGB and OAC introduced by the 
Decree No129, March 3, 2010], Telegraf.by, March 10, 2010, http://telegraf.by/2010/03/polnij-tekst-polozhenija-o-dostupe-
k-abonentskim-bazam-operatorov-svjazi.html.  
16 “БелГИЭ приступила к формированию "черного списка” [State Supervisory Body for Telecommunications Started 
Forming the “Black List”] Electroname, July 9, 2010, http://www.electroname.com/story/7329.  
17 “Списки ограниченного доступа” [Lists of Restricted Access], Ministry of Telecommunications, 
http://belgie.by/node/216, accessed on February 20, 2010.   

LIMITS ON CONTENT 

http://www.mininform.gov.by/documentation�
http://www.charter97.org/en/news/2009/12/14/24572/�
http://telegraf.by/2010/03/polnij-tekst-polozhenija-o-dostupe-k-abonentskim-bazam-operatorov-svjazi.html�
http://telegraf.by/2010/03/polnij-tekst-polozhenija-o-dostupe-k-abonentskim-bazam-operatorov-svjazi.html�
http://www.electroname.com/story/7329�
http://belgie.by/node/216�


  
 
 

 
 

BELARUS 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 5 

 Even before Presidential Decree No. 60, the government engaged in ad hoc efforts to 
limit access to certain content deemed contrary to its interests. For example, a number of 
opposition websites and independent media were blocked during the presidential election of 
September 2001. Similarly, access to a website containing cartoons about President 
Alyaksandr Lukashenka was blocked in August 2005.18 Beltelecom typically cited technical 
problems for the blockages.19

Self-censorship has become a pervasive phenomenon for both traditional and web-
based media. Like their counterparts working for print outlets, television, and radio 
stations, online commentators and administrators of web portals avoid posting content that 
could put them at odds with the government. Moreover, the government uses indirect 
economic pressure to undercut financial support for certain sites. There is an unofficial 
blacklist of independent online outlets, and major advertising companies are advised not to 
place their ads on these sites.  

 In addition, Russian gay and lesbian websites were blocked 
since 2005 at the order of a government commission tasked with combating pornography 
and violence, marking the only case of a formal decision to block particular content.  

In 2005 the popular Belarusian portal TUT.BY refused to put up banners advertising 
opposition websites. It is unknown whether this was a result of pressure from the authorities 
or merely an attempt by the site to protect its business.20 In 2009, TUT.BY tightened 
control over discussion forums by employing moderators to screen comments before they 
are posted. The portal’s owner claimed that the new policy, which applied only to news 
discussions, was simply aimed at blocking vulgar language and other such disruptions.21

Print outlets, television, and radio continue to be the main sources of news and 
information for most Belarusians, though there are increasing efforts to extend mainstream 
news to online platforms. Traditional media still have a much stronger presence in society 
than new media, and the internet is viewed more as a source of entertainment or as a place 
to state contesting opinions. However, web-based independent media played a much more 
visible role and attracted larger readership in advance of the 2010 elections than previously. 

  

While the potential role of information and communication technologies (ICTs) in 
election campaigning in Belarus was understood as early as 2001, it was only in 2006 that 
the use of the internet during elections became visible. Blogs, forums, LiveJournal online 
communities, and so-called flash mobs—public gatherings organized via ICTs—were 
prominent features of the 2006 presidential election campaign. Independent online sources 
managed to compete with state-controlled newspapers, radio, and television, at least for the 
minority who had occasional access to internet. Unfortunately, although popular, blogs do 
                                                 
18 Mikhail Doroshevich, “Internet Filtering in Belarus,” E-Belarus.org, March 20, 2006, http://www.e-
belarus.org/news/200603201.html. 
19 Mikhail Doroshevich, “Gays and Lesbians Web-sites Blocked in Belarus,” E-Belarus.org, January 31, 2005, http://www.e-
belarus.org/news/200501311.html.  
20 “Country Profiles: Belarus,” OpenNet Initiative, May 9, 2007, http://opennet.net/research/profiles/belarus.  
21 Mikhail Doroshevich, “TUT.BY Premoderates Forums,” E-Belarus.org, January 22, 2009,  http://www.e-
belarus.org/news/200901221.html.  

http://www.e-belarus.org/news/200603201.html�
http://www.e-belarus.org/news/200603201.html�
http://www.e-belarus.org/news/200501311.html�
http://www.e-belarus.org/news/200501311.html�
http://opennet.net/research/profiles/belarus�
http://www.e-belarus.org/news/200901221.html�
http://www.e-belarus.org/news/200901221.html�


  
 
 

 
 

BELARUS 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 6 

not have a major influence on political life. There is little information on the use of mobile-
phone text messaging, or short-message service (SMS), in political agitation. Supporters of 
opposition presidential candidates used SMS to mobilize people to participate in national 
elections in 2006, 22

There have been some successful cases of online information and activism campaigns. 
In 2007, Belarusian blogger Yevgeny Lipkovich pushed the government to resume 
production of low-fat kefir in Minsk.

 although this method was not extensively used in 2010.  

23 In 2008, discussions in the blogosphere prompted 
legislators to take notice of the illegal practices of Belarusian traffic police, and the courts 
took action in response.24 There was one case in 2009 in which an online community 
announced itself as a political movement, but there have been no further signs of any activity 
by the group.25

Because Belarusian users have access to most online resources under ordinary 
circumstances, they generally do not employ proxy servers and other circumvention tools, 
leaving them vulnerable during the politically sensitive periods when many ad hoc 
disruptions occur. Most often, people are reminded about blocking only when it happens.

 

26 
The most popular circumvention tools are proxies and TOR.27 The main educational proxy 
server, sofia.niks.by, reportedly limits access to sites with illegal or erotic content, but 
students are able to bypass the restrictions using other proxies and tools.28

 
 

 
 
 
Civil rights, including the right to access information and freedom of expression, are 
guaranteed by the Belarusian constitution, although they remain severely restricted in 
practice. A 2008 law identified online news outlets as “mass media,” and Article 33 requires 
every such website to include the names of the publication, its founder(s), and its chief 
                                                 
22 “АГП: Правакацыйныя ўлёткі ніхто не зрывае” [UCP: nobody tears off provocative leaflets], Naviny.by, March 18, 2006,  
http://www.nn.by/index.php?c=ar&i=882&p=1&c2=calcym&combo_calmonth=1&combo_calyear=2009.  
23 “Блогер выиграл битву за кефир!” [Blogger has won the kefir battle], Tut.by, January 27,2007, 
http://news.tut.by/it/100534.html; “Эпическая битва Липковича за обезжиренный кефир” [Lipkovich’s Epic Battle 
Over Kefir,” blog, November 26, 2007, http://angry-boar.livejournal.com/54957.html.  
24 “Скандал вокруг «живого щита»” [The scandal around ‘human shields”], Navuny.by, October 30,2008,  
http://naviny.by/popular/ic_popular_240_99/; “Гаишники, устроившие «живой щит», показали лица” [Road 
policemen showed their faces], Kp.ru, April 19, 2008,  
http://kp.ru/daily/24084/317576/.  
25 Mikhail Doroshevich, “Belarus: Virtual Community Moves to Real World,” E-Belarus.org, October 1, 2009, http://www.e-
belarus.org/news/200910011.html.  
26 “ЖЖ заблокировано” [LJ is blocked],Community.livejournal.com/minsk_by, January 10, 2008, 
http://community.livejournal.com/minsk_by/4402235.html.  
27“Как обойти блокировку сайта?”[How to circumvent a website blockade?], Charter 97, January 18, 2008, 
http://www.charter97.org/be/news/2008/1/18/3107/.  
28 “Байнет отдыхает: в гроднонете вводится цензура” [Bynet is having a rest, Grodnonet is being censored], Blog Grodno, 
November 22, 2006, 
http://s13.ru/archives/327.  

VIOLATIONS OF USER RIGHTS 

http://nn.by/?c=ar&i=882�
http://www.nn.by/index.php?c=ar&i=882&p=1&c2=calcym&combo_calmonth=1&combo_calyear=2009�
http://news.tut.by/it/100534.html�
http://angry-boar.livejournal.com/54957.html�
http://naviny.by/popular/ic_popular_240_99/�
http://kp.ru/daily/24084/317576/�
http://www.e-belarus.org/news/200910011.html�
http://www.e-belarus.org/news/200910011.html�
http://community.livejournal.com/minsk_by/4402235.html�
http://www.charter97.org/be/news/2008/1/18/3107/�
http://s13.ru/archives/327�


  
 
 

 
 

BELARUS 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 7 

editors, as well as the full address of the editorial office and the registration number.29 
Formally, there are no laws assigning criminal penalties or civil liability specifically for 
online activities, but internet activities can be prosecuted under laws applicable to mass 
media—mainly for defamation—or under any relevant criminal law. In addition, 
government officials have stressed the need to hold site owners and service providers legally 
accountable for illegal content, and to provide them with the tools to block such content.30

According to informal rules and practices, ISPs are obliged to give the authorities 
statistical data—separated by user—about site visits, traffic, and other topics. Mobile-phone 
companies are required to turn over similar data when asked by the government. Individuals 
are not required to register when they buy a mobile phone, but registration is needed to buy 
a SIM card and obtain a number. 

  

Surveillance of cybercafes was stepped up in 2007. Under new regulations adopted 
by the cabinet in February of that year,31 cafe owners must keep a 12-month history of the 
domain names accessed by users. State officials are authorized to review the log under 
conditions defined by legislation, and internet cafe managers must inform law enforcement 
bodies of suspected legal violations. Cybercafes are not allowed to use programs propagating 
violence, cruelty, or pornography, or to disseminate forbidden information. In July 2008, 
the head of the government’s high-tech crimes department reportedly warned cybercafe 
owners of their responsibility for messages sent by their customers.32

In general, it is difficult to gauge the extent to which Belarusian security services 
monitor internet and mobile-phone communications, but the surveillance is believed to be 
far-reaching. Those who engage in political activities avoid using e-mail accounts on 
Belarusian mail services. Many activists believe that members of the unregistered youth 
movement Zubr and the independent electoral observers’ group Partnership have been 
arrested because their e-mail correspondence was intercepted. There have also been a few 
cases in which personal entries in the popular blog system LiveJournal were hacked, and 
members of the special services are known to monitor popular online forums and 
communities. People who are concerned about surveillance also avoid using messaging 
services that use open protocols, like ICQ. There are even some who suspect that the 

 Additionally, 
Presidential Decree No. 60 calls for mandatory identification of users at internet cafes. 

                                                 
29 Law of the Republic of Belarus No. 427 of July 7, 2008, “On the Facilities of Mass Information,” available in Russian at 
http://www.mininform.gov.by/documentation ; “Экспертыза новага закона «Аб СМІ»”  [Analysis of the New Law on mass 
media], Belarusian Association of Journalists,  http://baj.by/m-p-viewpub-tid-12-pid-5.html, accessed on July 9, 2010; 
“International analysis of the Belarusian draft Law on information, informatization and information protection,” E-Belarus.org, 
March, 2007,  http://www.e-belarus.org/article/infolaw.html.  
30“ Пролесковский знает, как зачистить интернет” [Proleskovsky knows how to clean up internet], Belaruspartisan.org, 
June 4, 2008,  http://www.belaruspartisan.org/bp-forte/?page=100&news=25145.  
31 “Совет Министров Республики Беларусь Положения о порядке работы компьютерных клубов и Интернет-
кафе” (Council of Ministers of the Republic of Belarus. Regulations on computer clubs and internet cafe functioning), Pravo.by, 
April 29, 2010, http://pravo.by/webnpa/text.asp?start=1&RN=C20700175.  
32 Mikhail Doroshevich, “Belarusian government adopts regulations on computer clubs and internet cafes”, E-Belarus.org, 
February 15, 2007,  http://www.e-belarus.org/news/200702151.html. 

http://www.mininform.gov.by/documentation�
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-12-pid-5.html�
http://www.e-belarus.org/article/infolaw.html�
http://www.belaruspartisan.org/bp-forte/?page=100&news=25145�
http://pravo.by/webnpa/text.asp?start=1&RN=C20700175�
http://www.e-belarus.org/news/200702151.html�


  
 
 

 
 

BELARUS 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 8 

authorities secretly ask ISPs to change certain ADSL users’ address distribution from 
dynamic to static, allowing easy monitoring. Security services routinely use legal and 
extralegal means to collect internet and mobile-phone users’ records from ISPs, cybercafes, 
and mobile-phone companies in the course of their investigations. On the day of the 
December 2010 election, the government blocked international connections to ports 443 
and 465, thereby preventing users from securely sending e-mails and posting messages on 
social networking sites. In addition, mobile-phone providers reportedly assisted the 
authorities in tracking down opposition activists. 

Armed with such information, it is much easier for the regime to harass or jail a 
particular writer, or to hack or restrict access to a certain website, than to introduce large-
scale content filtration. There have been a number of cases of arbitrary prosecution based on 
online journalistic activities. In 2005, a Grodno forum was “closed” by authorities because 
forum visitors were critically discussing the Belarusian president and his policies.33 In 2006, 
creators of satirical online cartoons on the president and politics were prosecuted under 
criminal law and had to flee the country.34 In August 2007, Andrei Klimau, a member of the 
opposition United Civic Party, was sentenced to two years in prison for calling for the 
overthrow of Lukashenka’s regime in an online article.35 Owners of the United Civic Party 
website were sued by a government official who claimed damage to his reputation because 
of an article on the site that accused his son of misdeeds.36

Most recently, several lawsuits were brought against Charter97, a pro-opposition 
news site based in Minsk. In March 2010, the KGB raided the website’s office and 
confiscated the computer equipment. A suit against the outlet was brought up the same 
month, but later dismissed. However, the outlet was the subject of another lawsuit initiated 
on December 8, apparently based on the materials discovered during the March raid, 
although the prosecutors refused to reveal under which law the case would be prosecuted. 
During the year, the authorities also opened a criminal case against Charter97 alleging the 
publication’s liability for objectionable comments posted by its readers. 

 

37 Finally, in the 
wake of the election crackdown on journalists and activists, Charter97 editor Natallya 
Radzina was detained on December 20 by the KGB and held without official charges and 
without access to an attorney.38

                                                 
33 Mikhail Doroshevich, “Internet Forum Closed Down in Grodno,” E-Belarus.org, March 14, 2005, 

 She was still in detention as of December 31. 

http://www.e-
belarus.org/news/200503141.html.  
34 After fleeing the country, they established an open democratic discussion platform at http://www.3dway.org. 
35 “АНДРЕЙ КЛИМОВ, ПОЛИТЗАКЛЮЧЕННЫЙ” [Andrei Klimov, political prisoner], Charter 97, August 16, 2007,  
http://www.charter97.org/r/index.phtml?sid=3&did=aklimov.  
36 “Суд по иску к ОГП состоится 15 августа” [The trial of UCP set for August15], UCPB.org, August 10, 2007,  
http://www.ucpb.org/?lang=rus&open=15135.  
37 “Против сайта charter97.org возбуждено третье уголовное дело” [Criminal case brought against charter97.org website], 
Electroname, December 8, 2010,  http://www.electroname.com/story/9100.  
38 “Belarus Arrests, Sentences Journalists in Crackdown,” Committee to Protect Journalists (CPJ), December 20, 2011, 
http://www.cpj.org/2010/12/belarus-arrests-sentences-journalists-in-crackdown.php.  

http://www.e-belarus.org/news/200503141.html�
http://www.e-belarus.org/news/200503141.html�
http://www.3dway.org/�
http://www.charter97.org/r/index.phtml?sid=3&did=aklimov�
http://www.ucpb.org/?lang=rus&open=15135�
http://www.electroname.com/story/9100�
http://www.cpj.org/2010/12/belarus-arrests-sentences-journalists-in-crackdown.php�


  
 
 

 
 

BELARUS 

FREEDOM HOUSE       Freedom on the Net 2011 9 

Online activists and web-based journalists face extralegal harassment, mostly in the 
form of phone calls or intimidating messages. However, until 2010, physical attacks were 
not common. For that reason, the death of the founder of Charter97Aleh Byabenin 
prompted many questions among his colleagues and fellow journalists. Byabenin was found 
hanged from a stairway at his summer home in September 2010. Although the authorities 
declared his death a suicide, most independent sources questioned the official version and 
suspected foul play.  

Technical attacks are becoming increasingly common. For example, a number of 
opposition and other sites were rendered inaccessible on January 10, 2008, the day of a 
protest by entrepreneurs, but Beltelecom officials denied involvement.39 In April 2008, 
several websites run by Radio Free Europe/Radio Liberty were attacked for more than two 
days surrounding the 22nd anniversary of the Chernobyl nuclear disaster.40 Most recently, 
in the wake of the 2010 elections, many pro-opposition sites suffered DDoS attacks. In 
addition, Belpak was redirecting users who tried to access certain independent media sites to 
copies of those sites run by pro-government actors. For example, when a user requested to 
access www.gazetaby.com, the ISP hijacked the request and redirected the user to 
www.gazetaby.in.41

In light of the government’s widespread use of technical attacks during elections, it is 
important to note that Belarusian criminal law actually prohibits such activity. Specifically, 
Article 351 of the criminal code, covering “computer sabotage,” stipulates that the 
premeditated destruction, blocking, or disabling of computer information, programs, or 
equipment is punishable by fines, professional sanctions, and up to five years in prison.

 The mirror sites were almost identical to the original, but in some 
instances posted incorrect information, such as the location of an opposition gathering in 
efforts to mislead those planning to attend. 

42 
According to Ministry of Internal Affairs data, there was a 33 percent growth in cybercrime 
in 2009 compared with 2008.43

 

 The government has stated its intention to accede to the 
Council of Europe’s Convention on Cybercrime, but it has made no moves to accede to the 
Convention for the Protection of Individuals with regard to Automatic Processing of 
Personal Data. 

                                                 
39 Mikhail Doroshevich, “Cybercrime in Belarus in the Beginning of 2008,” E-Belarus.org, January 11, 2008, http://www.e-
belarus.org/news/200801111.html. 
40 Hampton Stephens, “Belarusian Cyber Attack”, World Politics Review, April 28, 2008, 
http://www.worldpoliticsreview.com/trend-lines/2012/belarusian-cyber-attack.  
41 Hal Roberts, “Independent Media Sites in Belarus Reportedly Hijacked During Election,” The Berkman Center for Internet and 
Society, December 19, 2010, http://blogs.law.harvard.edu/hroberts/2010/12/19/independent-media-sites-in-belarus-
reportedly-hijacked-during-election/.  
42 “«Белтелеком»: Возможно, независимые сайты блокировали другие организации” [Beltelecom: independent 
websites could be blocked by other organizations], Charter 97, January 10, 2008,  
http://www.charter97.org/ru/news/2008/1/10/2905/.  
43 “Количество киберпреступлений в Беларуси увеличилось” [The growth of cybercrime in Belarus], It.tut.by, January 
25, 2010, http://it.tut.by/news/91330.html.  

http://www.e-belarus.org/news/200801111.html�
http://www.e-belarus.org/news/200801111.html�
http://www.worldpoliticsreview.com/trend-lines/2012/belarusian-cyber-attack�
http://blogs.law.harvard.edu/hroberts/2010/12/19/independent-media-sites-in-belarus-reportedly-hijacked-during-election/�
http://blogs.law.harvard.edu/hroberts/2010/12/19/independent-media-sites-in-belarus-reportedly-hijacked-during-election/�
http://www.charter97.org/ru/news/2008/1/10/2905/�
http://it.tut.by/news/91330.html�

