Belarusian TV accuses Poland of organizing coup d’etat in Belarus

2012 2012-02-13T18:46:59+0300 1970-01-01T03:00:00+0300 en The Human Rights Center “Viasna” The Human Rights Center “Viasna”
The Human Rights Center “Viasna”

Belarus-1 TV channel showed one more “investigation” carried out by the TV Infoservice.

A documentary “Polish Lessons” is based on materials of the Belarusian secret services and aimed at disclosing Poland and its support of the Belarusian democratic forces.

It turned out that the half of the “investigation” tells about activity of a Vitsebsk dweller, who allegedly was on friendly terms with a Polish consul and thus was able issue Schengen visas for Belarusians. He asked 100 Euros for each visa.

The second part of the film is dedicated to “undermining” activity of Polish diplomats, which is supposed to be proved by their relations with Aliaksei Mikhalevich. The documentary contains lots of records of interrogations of the presidential candidate in the KGB jail, where he made unpleasant remarks concerning the embassy staff, “Nasha Niva” newspaper writes.

Finally, propagandists showed a document allegedly from WikiLeaks saying that Uladzimir Niakliayeu received money for post-election protests. The money was spent on buying tents and slipping bags for 3,000 people, the film claims.

KGB officers do not hide they secretly record everything happening at the entrance to the Polish embassy. They take photos from windows of the neighboring building. Vintsuk Viachorka, Andrei Dzmitryieu, Uladzimir Niakliayeu, Aliaksei Yanukevich and other politicians got into the photos.

Latest news

слухаць Радыё рацыя Міжнародная федэрацыя правоў чалавека Беларуская Інтэрнэт-Бібліятэка КАМУНІКАТ Грамадзкі вэб-архіў ВЫТОКІ Антидискриминационный центр АДЦ 'Мемориал' Беларускі Праўны Партал Межрегиональная правозащитная группа - Воронеж/Черноземье
Московская Хельсинкская группа
Молодежное Правозащитное Движение
amnesty international